Aanleren van cognitieve vaardigheden
Een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind vormen de
cognitieve vaardigheden die het zich eigen moet maken om te kunnen
functioneren in een sociale structuur. Er is niets zo erg voor een
individu, dan voortdurend een gevoel van uitsluiting of mislukking te
ervaren, door een gebrek aan cognitieve vaardigheden en kennis. Voor het
aanleren van deze vaardigheden staat ons een ruim scala aan mogelijkheden
ter beschikking. De aanpak verschilt per kind en is gericht op de
specifieke doelstellingen van het kind in zijn of haar leefomgeving. In
algemeenheid kunnen we stellen dat de inspanningen gericht zijn op het
vermogen om te kunnen communiceren en signalen van binnen (ook eigen
gevoelssignalen begrijpen is fundamenteel) en buiten op een juiste manier
te kunnen interpreteren. Dit klinkt eenvoudig, maar wanneer men dit
theoretisch analyseert, wordt veelal pas duidelijk hoeveel kennis en kunde
er nodig is om zelfs op het meest basale niveau te kunnen meedraaien. Een
kind moet zich kunnen uitdrukken, zowel mondeling als schriftelijk.
Hiervoor moet het kunnen praten en schrijven. Voordat het dit kan moet het
al in staat zijn geweest gebeurtenissen juist en voor anderen begrijpelijk,
voor zichzelf te analyseren. Ook moet het kind kunnen bepalen wanneer het
geven van informatie relevant is of niet.
Per kind stellen we vast welke methode het beste werkt en of een kind de
gekozen methode ook als prettig ervaart. Het laatste is zeker van belang
omdat we iedere keer weer proberen de kennis een stap verder te brengen.
Het leren van cognitieve vaardigheden is een belangrijk onderdeel voor de
persoonlijkheidsontwikkeling van een kind. Dit vormt dan ook een
zwaartepunt in onze trajecten.