Psychologische en pedagogische begeleiding
De basis van ieder kind vormt het gezin. Ongeacht de samenstelling hiervan,
wordt de basisontwikkeling van een kind voornamelijk hier doorlopen. Onze
overtuiging is dan ook dat de gezinssituatie erg belangrijk is. Vandaar de
doelstelling om er voor te zorgen, dat kinderen zo goed mogelijk kunnen
meedraaien binnen het gezin. Dat betekent natuurlijk ook, dat er van
kinderen wat wordt verwacht. Men kan in algemeenheid stellen, dat normale
verwachtingen ook leiden tot normaal gedrag. Voor kinderen met een handicap
vraagt dit om een grotere inspanning van hen en hun omgeving, zoals
bijvoorbeeld de ouders. Voor de concrete problemen die hierbij ontstaan,
bedenken we passende oplossingen veelal geput uit jarenlange ervaring en
deskundigheid. Natuurlijk is ieder kind anders en zijn er in ieder
specifiek geval weer andere uitdagingen die zich kunnen voordoen. In
algemeenheid kunnen we zeggen dat we bij de begeleiding altijd uitgaan van
het vergroten van de onafhankelijkheid en zelfstandigheid van het kind.
Hierbij hoort ook het vermogen, zelf beslissingen te kunnen nemen en het
leren jezelf te kunnen vermaken. Vooral het laatste draagt ook bij aan een
meer evenwichtige verdeling van aandacht binnen het gezin.
Voor een optimaal resultaat is het belangrijk, dat de verschillende actoren
zoals leraren, begeleiders, opvoeders en derden dezelfde eisen en visie
delen. Daarom besteden we ook veel aandacht aan overleg en coördinatie
tussen deze actoren. Hierdoor worden de krachten zoveel mogelijk gebundeld.
Onze benadering is positief. We gaan ervan uit dat kinderen van nature
willen leren. In het begin is het vooral van belang dat kinderen plezier
krijgen in het verwerven van kennis, en trots kunnen zijn op zichzelf door
het leren van nieuwe dingen.
Omdat ieder kind anders is, evenals iedere gezinssituatie, heeft ook ieder
kind een andere benadering nodig. Natuurlijk bestaat er wel een kader van
normale gedragsregels en normen die voor ieder kind bindend zijn als het
gaat om gedragsontwikkeling. De specifieke benadering richt zich vooral op
het stimuleren van het lerend vermogen van het kind en het bevorderen van
positieve resultaten. Zo zorgen we dat de leerstof toegankelijk wordt voor
het kind. Wanneer het kind iets niet begrijpt ligt dat vaak aan de (manier
van) uitleg en proberen we het op een andere manier. Onze manier van werken
is flexibel en voortdurend bijgestuurd door veranderingen binnen het
traject en binnen het functioneren van het kind. Veranderingen mogen echter
niet leiden tot onduidelijkheid voor het kind. We blijven zorg dragen voor
het aanleveren van een helder traject, heldere doelstellingen en heldere
lesstof.