Visie
Onze werkzaamheden en activiteiten rusten op een algemene visie ten aanzien
van de ontwikkeling van het kind of adolescent. Ieder kind zou de
mogelijkheid moeten krijgen kennis te verwerven. Het verkrijgen van meer
kennis is essentieel voor de aansluiting met de directe sociale omgeving
zoals bijvoorbeeld het gezin, ouder(s) en school. Een kind moet in staat
zijn om aan te geven wat hij of zij wel of niet prettig vindt en waar zijn
of haar voorkeur naar uitgaat. Met andere woorden er zou sprake moeten zijn
van het vermogen om keuzes te maken. Het uitbreiden van cognitieve
vaardigheden heeft een directe uitwerking op de
persoonlijkheidsontwikkeling van een kind. Geen eisen betekent geen kritiek
, maar zorgt helaas voor het volledig uitblijven van zogenaamde
succeservaringen. Deze ervaringen beïnvloeden het zelfbeeld van kinderen
(ook volwassenen) substantieel. Door een gebrek aan deze ervaringen kan een
kind als vanzelfsprekend ervan uitgaan dat hij of zij altijd de 'slechtste'
is. Meer leerervaringen vergroten de frequentie van gelukservaringen en
daarmee de kwaliteit van leven. De ervaring ergens werkelijk deel van uit
te maken is bepalend voor het functioneren van een individu.